About Me

My photo
Cinta bukan terletak pd ucapan yg berulangkali..cinta tidak pernah berubah,cuma insan yg mengubah hatinya..Insan yg menangis kerana cinta bukanlah bererti jiwanya lemah,tetapi itulah diantara bukti sebuah cinta yg hebat dan bukanlah suatu permainan.. Usah diratapi perpisahan dan kegagalan bercinta krna hakikatnya jodoh e2 bukan ditangan mnusia..atas kasih syg Allah, kau dan dia dipertemukan dan atas limpahan ksihNya jua kau dan dia dipisahkan krna hikmah yg tersembunyi. Prnahkah kau terfikir kebesaranNya??

Wednesday, November 3, 2010

|| Bab 1 : DUNIA YANG SATU ||


Tajuk : Dunia Yang Satu
Penulis : M. Hafiz

BAB 1

Hari baru cara pun yang baru, Faresh akhirnya sampai di pejabat dengan berbaju merah jambu. Dengan sepantas kilat Faresh membuka suis komputernya. Dalam fikiranya tidak lain dan bukan hanyalah laman sesawang facebook yang telah membuatkan malam tidurnya tidak begitu lena. Laman tersebut dibuka, jari jemari pantas menekan papan kekuncinya. Diterokai lagi laman social ini, dalam hati sambil berkata-kata. Kuntuman senyuman tidak pernah lekang dibibirnya oleh kerana terlalu suka.
 
“Awal kau sampai Faresh” sapa Liza yang mejanya bersebelah sahaja dengan Faresh.


“Awal ke kak Liza, macam biasa ajelah.” balas Faresh dengan senyuman yang terukir dibibir.

Kerja yang tengah menanti Faresh untuk disiapkan hari ini, dibiarkan sebegitu sahaja. Leka benar Faresh dengan facebook. Kenalannya kini sudah hamper 50 orang, bertambahlah gembira dihati beliau. Hari demi hari facebook tetap menjadi tumpuan untuk memulakan kerja baginya. Dirasakan tanpa facebook hilang satu nyawa dalam dirinya. Ketika leka dengan alam mayanya, telefon bimbit berbunyi tanda pesanan ringkas diterima. Dibuka dengan segera pesanan ringkas itu. Beliau tidak menyangka salah seorang kenalan beliau dari facebook telah menghantar pesanan khabar. Keseronokkan tidak tergambar dari wajahnya diatas penerimaan pesanan ringkas tersebut.

“Assalamualaikum.. Awak sehat? Macamane dengan kerja hari ini? Lunch ke belum ni? “ pesanan ringkas dari Matt.



“Waalaikummussalam.. Saya sehat saja, biasalah nama pun kerja. Pasti sibuk sedikit. Tengahari ini kurang berselera hendak makan. Diet kononnya” dibalas pesanan itu dan berjalan meninggalkan tempatnya mennuju ke bilik air sambil melepaskan gian merokok.

.....................................................................................

Along bila berada diperantauan, jagalah tatatertib diri. Jangan tinggal sembahyang, banyak-banyak kan berdoa. Agar segala yang kita  lakukan akan sentiasa diberkati oleh Allah.” pesan mama faresh kepadanya.

“Mama along akan sentiasa ingat akan pesanan mama itu dalam perjalanan seharian along disana nanti. Jika berkesempatan along akan sentiasa hubungi mama. Along cuma mengharapkan doa restu mama dan keluarga sahaja. Agar perjalanan hidup along nanti semuanya berjalan dengan lancar. Amin.” Faresh membalas.
Selesai bersalaman dengan semua sahabat handai, Faresh menuju ke dalam perot bus Transnasional yang berwarna merah. Berlalulah Faresh ke Kuala Lumpur dengan harapan menggunung.

....................................................................................

“Woit!!!” sergah Rosdi.

“Bengong kau” terperanjat beruk si Fares dengan sergahan si kawan yang dirasakan sengal itu.

Faresh beredar dan meninggalkan Rosdi bersendirian disitu setelah semua lamunan tadi hilang begitu sahaja disebabkan oleh sergahan si Rosdi tadi. Sambil berjalan didalam ingatanya masih terbayangkan wajah mama yang berada di kampung. Detik demi detik, hari demi hari faresh sentiasa mendoakan kebahagian keluarga serta kesihatan mereka. Agar dia tidak akan merasakan dirinya begitu jauh dari mereka semua.

6 comments:

Nieza Mi-cha said...

hasil karya sendiri ke...? huhu!~

apezs shah said...

hye Nieza.. Ini diatas pengalaman seseorg.. Jadi saya ingin mengadaptasikan.. utk tatapan pd semua yang open minded.

Nieza Mi-cha said...

ouh... ok... sye akan follow kisah nih... hehehe!~:)

apezs shah said...

thanks Nieza... apezs harap awak akan ikut cer ini.. cuma jangan terkejut dgn cerita ini... kerana inilah dunia yg sekarang.. DUNIA YG SATU.

Nieza Mi-cha said...

hehe... saye xkan terkejut rasenye... saye faham... huhu!~

apezs shah said...

aits Faham katanya.. anyway chaiyok3..;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Q Jerit Cepat !


ShoutMix chat widget

Followers Q